Najczęstsze pytania i odpowiedzi o integrację sensoryczną i jej zaburzenia u dzieci.

1. Czym jest integracja sensoryczna (SI)?

Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, w którym mózg organizuje informacje pochodzące z ciała i otoczenia (ze zmysłów: dotyku, wzroku, słuchu, równowagi, propriocepcji). Dzięki temu dziecko może odpowiednio reagować na bodźce, planować ruchy, uczyć się i rozwijać społecznie. Oznacza więc uporządkowaną, właściwą organizację bodźców sensorycznych, które organizm odbiera przez systemy zmysłowe (receptory). Nadrzędna struktura układu nerwowego (mózg) rozpoznaje napływające bodźce, interpretuje je i na bazie zebranych dotychczas doświadczeń pozwala na wyzwolenie adekwatnej reakcji określanej jako reakcja adaptacyjna. Wspomniane systemy zmysłowe odgrywające bardzo ważną rolę w procesach integracji sensorycznej, są to: dotyk, wzrok, słuch, równowaga oraz kinestezja (poczucie ruchu w przestrzeni). Jeśli system SI nie funkcjonuje prawidłowo, pojawiają się trudności w codziennym funkcjonowaniu.

2. Co to są zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci?

Zaburzenia SI to sytuacje, w których mózg dziecka nieprawidłowo przetwarza bodźce sensoryczne. Objawia się to np. nadwrażliwością lub podwrażliwością na dotyk, ruch czy dźwięki, trudnościami z koordynacją ruchową, problemami z koncentracją, nadmierną ruchliwością lub przeciwnie – wycofaniem. Rozróżnia się obecnie 3 kategorie zaburzeń sensorycznych u dzieci. Punktem wyjściowym są zaburzenia przetwarzania sensorycznego. W ich obszarze wyodrębnia się:

  • zaburzenia modulacji sensorycznej,
  • zaburzenia ruchowe,
  • zaburzenia różnicowania sensorycznego.

3. Jakie są najczęstsze objawy zaburzeń SI?

Objawy mogą obejmować:

  • niechęć do dotykania określonych materiałów,
  • wzmożona lub obniżona wrażliwość na bodźce,
  • trudności z ubieraniem się, myciem, czesaniem,
  • niską samoocenę,
  • lęk przed ruchem (np. zjeżdżalnie, karuzele),
  • osłabioną koordynację wzrokowo–ruchową
  • opóźnienia w rozwoju mowy lub motoryki,
  • niezgrabność ruchową
  • zaburzenia interakcji z innymi dziećmi
  • problemy z koncentracją i emocjami,
  • trudności w rozróżnianiu stron, poczuciu kierunku,
  • impulsywność, nadmierna ruchliwość lub bierność
  • problematyczne pisanie, rysowanie oraz czytanie.

4. Jakie są przyczyny zaburzeń SI?

Do najczęstszych należą:

  • czynniki prenatalne i okołoporodowe (np. wcześniactwo, niedotlenienie, ciąża mnoga),
  • genetyka,
  • zaburzenia neurologiczne (np. ADHD, autyzm),
  • ubogie środowisko sensoryczne (mała ilość ruchu, ekranizacja),
  • przewlekłe choroby.

5. Jak diagnozuje się zaburzenia SI?

Diagnozę stawia terapeuta SI na podstawie:

  • wywiadu z rodzicem,
  • obserwacji klinicznej,
  • standaryzowanych testów (np. Testów Południowo-Kalifornijskich lub innych narzędzi opartych na TSII),
  • kwestionariuszy dla rodziców i nauczycieli.

6. Jak wygląda terapia SI?

Terapia SI to indywidualne zajęcia, które przypominają zabawę, ale są celowo zaplanowane. Dziecko wykonuje ćwiczenia, które stymulują układy zmysłowe (przedsionkowy, proprioceptywny, dotykowy). Zajęcia prowadzone są w specjalnie wyposażonej sali, z użyciem huśtawek, tuneli, piłek, drabinek czy materiałów o różnej fakturze.

7. Czy terapia SI jest skuteczna?

Tak, terapia SI jest uznawana za skuteczną, zwłaszcza w przypadku dzieci z opóźnieniami rozwojowymi, zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ADHD czy zaburzeniami koordynacji. Skuteczność zależy od systematyczności zajęć, zaangażowania rodziców i współpracy z innymi specjalistami (logopedą, psychologiem, pedagogiem).

8. Jakie efekty przynosi terapia integracji sensorycznej?

Efekty terapii SI są często zauważalne już po kilku miesiącach regularnych spotkań. Do najczęstszych pozytywnych zmian należą:

  • Poprawa koncentracji i uwagi: Dziecko łatwiej skupia się na zadaniach, lepiej funkcjonuje w przedszkolu lub szkole.
  • Zredukowanie nadwrażliwości: Dziecko lepiej toleruje mycie, ubieranie, hałasy i kontakt fizyczny.
  • Rozwój mowy: Dzięki poprawie przetwarzania słuchowego i lepszej koordynacji, pracy na przedsionku i pracy z ewentualnymi przetrwałymi odruchami wczesnodziecięcymi, pacjęci częściej zaczynają mówić lub poprawiają artykulację.
  • Poprawa w zakresie dużej i małej motoryki: Dzieci łatwiej uczą się jeździć na rowerze, pisać, rysować, zawiązywać buty.
  • Lepsza regulacja emocjonalna: Zmniejszają się wybuchy złości, frustracje, a dzieci stają się bardziej otwarte i spokojne.
  • Wzrost samooceny: Gdy dziecko radzi sobie lepiej w codziennych sytuacjach, czuje się pewniej i jest bardziej samodzielne.

9. Ile trwa terapia SI?

To zależy od dziecka i rodzaju trudności. Zazwyczaj zaleca się min. 6-8 miesięcy terapii, 1–2 razy w tygodniu. Dzieci z głębszymi trudnościami (np. w spektrum autyzmu) mogą potrzebować terapii nawet przez kilka lat.

10. Czy terapia SI może pomóc dziecku z opóźnionym rozwojem mowy?

Tak, ponieważ wiele problemów z mową wynika z trudności sensorycznych – zaburzeń w przetwarzaniu bodźców słuchowych, napięcia mięśniowego w obrębie twarzy, czy słabej koordynacji ruchowej. Terapia SI może ułatwić przyswajanie i automatyzację mowy.

11. Czy rodzic może wspierać terapię SI w domu?

Zdecydowanie tak! Terapeuta często zaleca proste ćwiczenia do wykonania w domu: turlanie się, huśtanie, masażyki, zabawy z piłkami sensorycznymi, torami przeszkód. Aktywności sensoryczne w codziennym życiu (np. zabawy w piasku, cięcie nożyczkami, wspinanie) mają ogromne znaczenie.

12. Czy terapia SI jest dla każdego dziecka?

Nie każdemu dziecku jest potrzebna – wskazania do terapii wynikają z diagnozy. Jednak wiele dzieci, zwłaszcza w dobie nadmiaru bodźców cyfrowych i ograniczonego ruchu, korzysta na stymulacji zmysłowej. Czasem wystarczą proste działania profilaktyczne – nie zawsze trzeba od razu rozpoczynać terapię.

13. Gdzie szukać pomocy i jak wybrać dobrego terapeutę SI?

Warto szukać certyfikowanych terapeutów, którzy ukończyli szkolenie z zakresu SI (np. wg Ayres). Gabinety SI funkcjonują w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach terapeutycznych, a także prywatnych praktykach..

Natalia Pośpiech
Pedagog, Terapeuta Integracji Sensorycznej, Terapeuta Ręki, Trener TUS