10 ciekawych zabaw usprawniających rękę dziecka
Grafomotoryka to najprościej mówiąc umiejętność rysowania i pisania. Wymaga ona zdolności naśladowania ruchów, wykonywania ruchów sekwencyjnych i precyzyjnych, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej oraz sprawności manualnej.
Grafomotoryka to proces złożony, uzależniony od percepcji ruchowych całego ciała, dlatego niezbędne w jej doskonaleniu będą zajęcia ruchowe. Do codziennego ruchu i zabaw należy dołączyć ćwiczenia zaplanowane w kierunku wzmocnienie odpowiednich partii mięśni, ćwiczenia usprawniające i wzmacniające nadgarstki oraz palce. Tu często do pracy powinien wkroczyć terapeuta, jednak praca w domu jest tak zwaną kropką nad i, bez której ani rusz 🙂
Takich ćwiczeń jest mnóstwo, jednak ja chciała bym zaproponować kilka ciekawych i niecodziennych zabaw, które będą zarazem pożyteczne i chętnie wykonywane przez dziecko. Przy okazji można się trochę pobawić i pośmiać.
1. Balonowe pisadło. Na nadmuchanym balonie narysuj flamastrem kilka niedokończonych, prostych rysunków (mogą być to figury geometryczne lub np. serduszko, gwiazdka, kwiatek), początek szlaczków, które ma kontynuować dookoła balonu dziecko.
2. Obetnij paznokcie. Wytnij odrysowaną dłoń, a na każdym palcu przyklej baaardzo długie paznokcie, które są podzielone na kilka części poziomymi paskami (dłonią może też być rękawica lateksowa wypełniona mąką ziemniaczaną). Dziecko ma za zadanie obciąć paznokcie zaczynając od pierwszej części, aż do momentu uzyskania odpowiedniej długości paznokci. Kolejnym krokiem jest ich pomalowanie 🙂
3. Obetnij włosy. Analogicznie do poprzedniej zabawy wycinamy koło, które jest głową (może to być również balon wypełniony mąką). Do głowy przyklejamy długie kawałki włuczki lub paski papieru. Dziecko bawiąc się we fryzjera, usprawnia motorykę małą.
4. Obie ręce równo. Ta zabawa ćwiczy koordynację obustronną. Drukujemy na jednej połówce kartki na przykład węża, a następnie odbijamy go w taki sposób, by powstało jego lustrzane odbicie. Dziecko ma za zadanie w tym samym czasie wodzić równoczeście dwoma palcami wskazującymi po obu wężach- tym po prawej i tym po lewej stronie, w górę i w dół. Węże mogą być ustawione symetrycznie, asymetrycznie, jeden może mieć głowę w dole, drugi w górze.
5. Zamiast kartki. Nałóż gęstą piankę do golenia na dużym lustrze. Delikatnie rozsmarujcie ją na nim tak, by powstała cienka warstwa. Niech dziecko odwzorowuje figury rysowane przez ciebie, literki lub niech samo coś narysuje.
6. Posprzątaj ten bałagan! Na kafelkach rozsyp groch, fasolę, ryż, nieugotowany makaron (np. Świderki) i poproś swoje dziecko, dając mu odpowiednie nażędzia (zmiotkę i szufelkę), by posprzątało bałagan 🙂 możecie poćwiczyć tu również chwyt pensetkowy i pozbierać fasolę paluszkami.
7. Wytłucz orzechy. Do plasteliny lub innej masy sensorycznej włóż kilka orzeszków ziemnych, a następnie podając dziecku tłuczek, który ma po dwóch stronach inny wzór, poproś by rozbiło orzeszki, stosując się do zasady „raz uderzasz jedną stroną tłuczka, raz drugą, raz prawą ręką, raz lewą” (może być to również wersja bez orzeszków i dziecko tylko odbija wzór z tłuczka na masie).
8. Tylko nie czosnek! Do praski do czosnku wkładacie plastelinę, następnie dziecko przeciska ją przez otwory. Z powstałych makaroników możecie ułożyć na kartce jakiś wzór lub użyć ich jako wosów.
9. Poszukiwacz skarbów. Do slima lub masy sensorycznej włóż kulki szklane lub fasolę. Dziecko ma za zadanie wyciągnąć wszystkie skarby z masy.
10. Rysujemy na modelinie. Jeśli dziecko nie chce, nie lubi rysować, można zaproponować mu rysowanie patykiem na modelinie. Na pewno się skusi, bo jest to zupełnie coś innego niż tradycyjne rysowanie kredkami na kartce. Na rozwałkowanej do ok 0,5 cm grubości modeliny, rysujemy patykiem nasz dowolny obrazek.
Życzę wyśmienitej zabawy!
Natalia Pośpiech
Pedagog, Terapeuta Integracji Sensorycznej, Terapeuta Ręki, Terapeuta Umiejętności Społecznych