Jak spędzać z dziećmi czas na zewnątrz? 13 zabaw, by na spacerze nie było nudno.

Najlepszym „wspomagaczem” podczas terapii zaburzeń Integracji Sensorycznej są zabawy na dworze, gdzie dziecko może swobodnie biegać, turlać się, dotykać różnych faktur, skakać, huśtać czy wspinać. Poniżej podaję kilka świetnych zabaw, w które można pobawić się z dzieckiem, gdy jesteśmy na spacerze w parku, lesie czy w ogrodzie.

1

„Ekoinstrument” Na spacerze w parku bądź lesie rozejrzyjcie się wokół siebie… na pewno znajdziecie w przyrodzie coś z czego będziecie mogli stworzyć swój własny ekoinstrument muzyczny. Miłego muzykowania 😉

2

„Jestem wiosennym kwiatem” – opowieść ruchowa, pantomimiczna. Zabawę przeprowadzamy na trawie, na świeżym powietrzu.

Wyobraźcie sobie, że jesteście małymi nasionkami kwiatów, zakopanymi w ziemi. Rosną pod ziemią coraz większe, pęcznieją od deszczu (wtedy kucacie, ruszają się, rozpychacie rękami), zaczynają się przebijać na powierzchnię (wyciągacie do góry złożone dłonie). Gdy juz na niej są powoli rosną i rosną (powoli wstajecie), na koniec, gdy słonko zaświeci kwiatki zakwitają, otwierając swe pąki (rozkładacie ręce szeroko na dwie strony).

3

„Podaj patyk” Do tej zabawy potrzebny będzie większy patyk, gałąź, kamień . Dziecko siedząc na trawie i podpierając się z tyłu rękoma, chwyta nogami patyk nie pomagając sobie rękami, podaje go Rodzicowi, który również musi go chwycić stopami. Przedmiot nie powinien upaść na ziemię. Zabawę można przeprowadzić (jeśli pogoda nam na to pozwala) na bose nogi, wtedy dzieci mają dodatkowe wrażenia dotykowe.

4

„Ścieżka bosych stóp” Narysujcie patykiem na ziemi pas szerokości ok. 30-40 cm i długości 2 metrów i podzielcie go na 4, 5 odcinków. Wypełnijcie poszczególne odcinki tym, co znajduje się w pobliżu: piaskiem, ziemią, trawą, liśćmi, szyszkami, gałązkami drzew iglastych (np. z jodeł) i liściastych, żwirem lub otoczakami, trawą. Dzieci mogą chodzić po ścieżce również z zawiązanymi oczami i odgadywać po czym idą.

5

„Domek dla biedronki” Z materiału przyrodniczego znalezionego w okolicy, zbudujcie domek dla biedronki mrówki, jeża lub innego zwierzaka.

6

„Jestem częścią przyrody” Znajdźcie na własnej i dziecka dłoni (wewnętrzna strona dłoni) trzy łączące się linie i zaznaczyli je długopisem. Następnie spróbujcie odnaleźć taki sam wzór w przyrodzie, np. na liściu, gałązce, korze drzewa czy w ułożeniu gałęzi na drzewie.

7

„Przyrodniczy obrazek” Naszykujcie w domu kartoniki z bloku technicznego lub kartonu wycięte w taki sposób, by tworzyły ramkę, na środku naklejcie paski dwustronnej taśmy klejącej. Na zewnątrz poszukajcie ciekawych roślin, liści, płatków kwiatów itp., stwórzcie z nich obraz, przyklejając je do taśmy dwustronnej.

8

„Land art” czyli sztuka ziemi. Stwórzcie, według waszego pomysłu za pomocą naturalnych zasobów ziemi, obraz. Oto inspirujące przykłady takich dzieł:

Wpis obraz

9

„Dzikie Bingo” Z domu weźcie wytłoczkę na jaja. Niech się ona stanie waszym kufrem na skarby. Do każdej przegródki włóżcie jakiś mały skarb. Podczas zbierania mamy dwie zasady: 1. mają to być naturalne rzeczy 2. Podczas kolekcjonowania nie niszczymy przyrody. Dla każdego co innego może być skarbem, jednak ja podaję wam przykłady:

Wpis obraz

10

„Bystre oczko” Szukajcie w przyrodzie liter, np: L, C, F, H, I, O lub kształtów:

Wpis obraz
Obraz
Obraz

11

„Detektyw przyrodniczy” Przyroda skrywa wiele ciekawych rzeczy… znajdźcie zatem coś:

* czego nie da się podnieść
* coś postrzępionego
*coś szorstkiego
*coś gładkiego
*coś mokrego
*coś suchego
*coś obślizgłego
* coś ruchliwego
*coś bardzo małego
*coś czerwonego, zielonego, niebieskiego, brązowego itp.

12

„Na tropie skarbu” Skarbem może być kamyk, kwiat bądź kasztan. Rodzic chowa skarb, a dziecko go szuka. Rodzic może nakierowywać swoją pociechę słowami: zimno, ciepło, gorąco lub np. na prawo od drzewa, w lewo, prosto, skręć, zawróć itd.

13

„Kto pierwszy zobaczy” Zabawa polega na wymyśleniu rzeczy, którą chcemy odnaleźć podczas spaceru, np. kto pierwszy zobaczy żółty kwiat albo przechylone drzewo lub psa na smyczy. Kolejną rzecz wymyśla ten, kto pierwszy zobaczył poprzednią.

Bawcie się dobrze 🙂
Natalia Pośpiech
Pedagog, Terapeuta Integracji Sensorycznej