Skoki rozwojowe u niemowląt (do 12 miesiąca życia).
W pierwszym roku życia dziecka możemy zaobserwować jego najbardziej dynamiczny rozwój. W żadnym innym okresie życia człowiek nie rozwija się tak intensywnie, jak podczas pierwszych 12 miesięcy. W tym czasie dziecko przechodzi wiele przemian. Momenty w rozwoju dziecka, podczas których maluszek zdobywa nowe umiejętności nazwane są kamieniami milowymi bądź w bardziej ogólnej wiedzy skokami rozwojowymi. Rozwój ten związany jest z intensywnym dojrzewaniem układu nerwowego. W mózgu rozpoczyna się aktywny proces tworzenia połączeń międzykomórkowych, pojawiają się nowe połączenia neuronalne, pozwalające odczytać znacznie większą liczbę informacji. Dzięki tym połączeniom maluch stopniowo nabiera zdolności odbierania i przetwarzania informacji ze świata zewnętrznego.
Jest to wyjątkowy, choć nie zawsze łatwy czas, w którym można zaobserwować skoki rozwojowe. Dotyczą one zarówno możliwości motorycznych, jak i komunikacyjnych, postrzegania relacji pomiędzy ludźmi, pomiędzy dzieckiem a innymi czy świadomością własnego ciała. Dzięki nim dziecko zdobywa nowe umiejętności i poznaje otaczający je świat. Często wiążę się to ze stresem i silniejszym odczuwaniem bodźców, które docierają do niemowlęcia z otoczenia.
Nie dzieje się to jednak stopniowo, ale często na drodze wzlotów i upadków. Zazwyczaj skok rozwojowy poprzedza regresja. Rodzicom wydaje się wtedy, że dziecko się cofa, zapomina wcześniej nauczonych rzeczy. Potem następują intensywne i dynamiczne przemiany, podczas których dziecko opanowuje nowe umiejętności i doskonali te już poznane.
Definicję skoku rozwojowego sformułował jako pierwszy Frans Plooij wraz ze swoją żoną Hettą. Przeprowadzili oni najpierw badania na młodych szympansach, by w kolejnym kroku kontynuować swoją pracę naukową, obserwując dzieci w wieku do 2 lat. Pojęcie skok rozwojowy nie jest pojęciem psychologicznym. Zmiany, które są opisywane w skokach psycholodzy nazywają kamieniami milowymi.
To moment w rozwoju umysłowym dziecka, w trakcie którego w mózgu tworzy się wiele nowych połączeń neuronalnych, zmienia się postrzeganie świata, a układ nerwowy otrzymuje informacje, których wcześniej nie był w stanie przetworzyć. Kamienie milowe są przejawem dojrzewania prawidłowo rozwijającego się układu nerwowego.
Jak rozpoznać, że dziecko przechodzi skok rozwojowy?
Nie sposób to przegapić. Dziecko mocno manifestuje ten stan poprzez:
- częstszy płacz niż zdążyło nas dziecko dotąd przyzwyczaić
- częstsza drażliwość, lękliwość, „niezadowolenie”
- chęć ciągłej obecności opiekuna
- częstsze problemy z zasypianiem
- częstsze problemy z jedzeniem, ssaniem
Symptomy te mogą pojawić się również podczas choroby, dlatego trzeba bacznie obserwować dziecko i być czujnym. W razie potrzeby skontaktować się warto z lekarzem.
Kiedy pojawiają się i jakie umiejętności zdobywa niemowlak podczas skoków rozwojowych?
Po skoku rozwojowym dziecko posiada nowe umiejętności poznawcze, fizyczne i do nich można zaliczyć rozwój słuchu i artykulacji, socjalizacyjne i emocjonalne.
- Około piątego tygodnia po urodzeniu.
Dziecko zaczyna być świadome dźwięków i dotyku, jest bardziej aktywne, patrzy na osoby, które się nad nim pochylają, uśmiecha się.
- Około ósmego tygodnia po urodzeniu.
Dziecko zaczyna podnosić główkę, ruszać intensywnie kończynami, łapie w dłonie rzeczy (małe), artykułuje pierwsze odgłosy jak również wsłuchuje się w różne odgłosy z otoczenia, rozpoznaje twarze najbliższych osób.
- 3. Około jedenastego tygodnia życia dziecka.
Dziecko zaczyna być bardziej świadome otoczenia, posiada lepszą koordynację rąk i nóg, wodzi wzrokiem, poznaje rzeczy wkładając je do buzi, przekręca głowę na boki, zaczyna głużyć i piszczeć, ma silniejsze nogi, którymi się odpycha.
- Około szesnastego tygodnia życia.
Dziecko zaczyna rozumieć powiązania i bardzo proste wydarzenia przyczynowo- skutkowe (np. rozumie, że uderzenie w zabawki wiszące nad głowa spowoduje wydobycie się dźwięku), przekręca się na brzuch i plecy, unosi tułów, podaje sobie z jednej reki do drugiej zabawki, powoli zaczyna raczkować.
- Około dwudziestego czwartego tygodnia życia.
Dziecko uczy się chwytu pensetkowego (kciuk – palec wskazujący), zaczyna siadać samodzielnie, posiada lepszą koordynacją ruchową, zaczyna przemieszczać się, ogląda obrazki w książeczkach, świetnie rozpoznaje domowników, natomiast może bać się obcych (boi się lub zawstydza), nie lubi rozłąki z mamą.
- Około trzydziestego ósmego tygodnia życia.
Dziecko potrafi w sposób niewerbalny wyrażać własne emocje, używa mimiki twarzy w sposób kontrolowany, ma własny pomysł na zabawę, rozpoznaje kształty i barwy, jest bardzo ciekawe świata, eksploruje, pokazuje uczucia (przytula, gestykuluje, okazuje zdenerwowanie, nudę, smutek, radość).
- Około czterdziestego czwartego tygodnia życia.
Czas na pierwsze kroki. Niemowlę staje się już dzieckiem, zaczyna chodzić, wspinać się i schodzić tyłem z krzesła. Dziecko, które niebawem skończy swój pierwszy rok życia rozumie już bardzo dużo. Kojarzy, że pewne zdarzenia mają swoją przyczynę i skutek. Zna zasady panujące w domu (trzeba po sobie sprzątać, zamykać drzwi, nie dotykać gorących rzeczy itp.). Lubi się bawić, a jego zabawy są coraz bardziej przemyślane, buduje i burzy, zrzuca przedmioty, by zobaczyć co się z nimi stanie, eksperymentuje, umie dopasować kształty, podejmuje próby rysowania, zna pojazdy, zwierzęta (imituje dźwięki). Takie dziecko wie, co oznacza „tak” i „nie”, potrafi często wypowiedzieć kilka słów, umie w sposób zrozumiały dla innych pokazać czego potrzebuje.
Natomiast do Kamieni Milowych w pierwszym roku życia można zaliczyć: reagowanie na otoczenie, głużenie, podnoszenie głowy i klatki piersiowej, chwytanie, przewrotki, gaworzenie, raczkowanie, siadanie, podciąganie się do pozycji stojącej, reakcja na swoje imię, chodzenie.
Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Tutaj zasada jest prosta – dziecko zacznie podnosić głowę, siadać, chodzić, gdy będzie na to gotowe. Przyspieszanie nie jest wskazane, a w wielu przypadkach prowadzi do pogorszenia stanu dziecka.
Jednakże mądre monitorowanie rozwoju dziecka w czasie sprzyja zdrowemu rozwojowi i rozpoznawaniu ewentualnych nieprawidłowości. Ze względu na pewne normy rozwojowe warto wciąż obserwować rozwój naszej pociechy, przewidywać następny etap rozwoju i odpowiednio kształtować typowe dla niego zachowania. Taka obserwacja ma istotne znaczenie dla wczesnej identyfikacji, a w rezultacie często leczenia zaburzeń rozwojowych.
Natalia Pośpiech
Pedagog, Terapeuta Integracji Sensorycznej, Terapeuta TUS