Terapia ręki – Konin
Plan szkolenia
1 NAZWA SZKOLENIA
Terapia ręki i jej praktyczne wykorzystanie w codziennej pracy dydaktycznej
2 CELE SZKOLENIA
- Przygotowanie uczestników do rozpoznawania objawów obniżonego napięcia oraz nieprawidłowej postawy;
- Zdobycie wiedzy z zakresu tego, jakie są przyczyny prowadzenia terapii ręki i jej cele;
- Ustalenie etapów prowadzenia zajęć z terapii ręki;
- Pokazanie sposób pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi z problemami w pracy ręki;
- Uporządkowanie wiedzy na temat odruchów i ich wpływu na umiejętności grafomotoryczne;
- Uporządkowanie wiedzy na temat etapów rozwoju rysunku dziecka – pokazanie uczestnikom, jak dokonać diagnozy rozwojowej rysunku dziecka;
- Prezentacja metod i pomocy dydaktycznych;
- Zdobycie wiedzy z zakresu pracy terapeutycznej z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, zespołem Aspergera
- Przygotowanie uczestników do prowadzenia wywiadu z rodzicami oraz ustalenia planu terapeutycznego
3 ODBIORCY
- studenci kierunków pedagogicznych;
- nauczyciele;
- pedagodzy,
- terapeuci
4 PLAN SZKOLENIA
- Przyczyny problemów z motoryką małą i pracą ręki;
- Znaczenie ręki i dotyku w rozwoju dziecka;
- Obniżone napięcie mięśniowe i nieprawidłowa postawa jako elementy wpływające na rozwój umiejętności grafomotorycznych;
- Cele terapii ręki;
- Terapia ręki w ujęciu sensorycznym;
- Odruchy i ich wpływ na rozwój umiejętności grafomotorycznych;
- Etapy rozwoju rysunku i grafomotoryki;
- Prowadzenie wywiadu z rodzicami dziecka – analiza arkusza wywiadu;
- Ustalenie planu zajęć terapeutycznych;
- Etapy prowadzenia zajęć z zakresu terapii ręki;
- Zasady prowadzenia zajęć indywidualnych i grupowych z dziećmi z zakresu terapii ręki;
- Metody i formy pracy oraz pomoce dydaktyczne
5 METODY I MATERIAŁY
- Prezentacja multimedialna;
- Zdjęcia z prowadzonych zajęć;
- Prezentacja pomocy dydaktycznych oraz literatury;
- Analiza przypadku dziecka z zaburzeniami SI oraz z problemami z zakresu małej motoryki i grafomotoryki
Po szkoleniu uczestnicy otrzymają:
- arkusz wywiadu;
- przykładowy plan pracy terapeutycznej;
- bibliografię
6 EFEKTY
Po szkoleniu uczestnicy:
- Prawidłowo określi przyczyny i cele terapii ręki;
- Rozumie potrzebę stosowania zajęć terapeutycznych i gruntownej diagnozy;
- Rozpoznaje odruchy i określa ich wpływ na rozwój umiejętności grafomotorycznych;
- Wyjaśnia, jaki wpływ na rozwój dziecka ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe;
- Wymienia zasady pracy z dziećmi;
- Przygotowuje arkusz wywiadu z rodzicami;
- Buduje plan pracy terapeutycznej;
- Opisuje metody i formy pracy z dzieckiem;
- Orientuje się, jakie pomoce są stymulujące w pracy z zakresu terapii ręki
7 AUTOPREZENTACJA
Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz- absolwentka pedagogiki społeczno-opiekuńczej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz terapii pedagogicznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu edukacji wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz terapii integracji sensorycznej, a także szkolenia z zakresu terapii ręki i terapii neurotaktylnej (I stopień). W codziennej pracy wykorzystuje założenia z różnych metod i opracowuje na ich podstawie plan pracy z dzieckiem. Pracuje z dziećmi z różnego rodzaju zaburzeniami, z mózgowym porażeniem dziecięcym, niepełnosprawnością intelektualna czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Przygotowuje szkolenia dla terapeutów integracji sensorycznej, ale również dla rad pedagogicznych czy osób indywidualnych. Jest autorką licznych publikacji w takich czasopismach jak „Życie szkoły”, „Głos Pedagogiczny”, „Charaktery” czy „Integracja sensoryczna w praktyce”. Wykładowca, prelegent, uczestnik wielu konferencji, twórca licznych szkoleń. Jest autorką sensobooka, w którym opisuje gry i zabawy dla dzieci z autyzmem i zaburzeniami ze spektrum. Współpracuje z dużymi firmami, takimi jak Astra czy BIC Polska przygotowując dla nich materiały merytoryczne i szkolenia. Prywatnie? Uwielbia podróżować, zwiedzać, poznawać nowe kultury. Wolne wieczory spędza z serialem „Przyjaciele” lub czytając książki. Mężatka i właścicielka uroczego czarnego psa Kocha to, co robi i nie boi się nowych wyzwań Marzy o domu w lesie, z daleka od zgiełku wielkiego miasta.