Odruchy wczesnodziecięce – Wrocław

Plan szkolenia
1. NAZWA SZKOLENIA

Odruchy wczesnodziecięce a rozwój dziecka – wpływ na funkcjonowanie i codzienne wyzwanie

2. CELE SZKOLENIA
  • Poznanie korelacji pomiędzy ośrodkowym układem nerwowym a odruchami wczesnodziecięcymi.
  • Zrozumienie roli odruchów wczesnodziecięcych, omówienie ich znaczenia w rozwoju człowieka.
  • Poznanie konsekwencji wynikających z niezintegrowanych odruchów i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie.
  • Identyfikacja objawów niezintegrowanych odruchów.
  • Poznanie dostępnych w Polsce metod terapeutycznych ukierunkowanych na integrację odruchów.
  • Wzbogacenie warsztatu pracy o praktyczne zabawy i ćwiczenia wspierające proces terapii.
3. ODBIORCY
  • studenci kierunków pedagogicznych
  • nauczyciele
  • pedagodzy
  • terapeuci
4. PLAN SZKOLENIA
  1. 8:00- 10:00 Układ nerwowy, neuroplastyczność, hierarchiczna budowa mózgu – 2 h
  2. 10:00 – 10:30 Diagnoza odruchów, metody terapii dostępne w Polsce, kwestionariusz przesiewowy – 30 min.
  3. PRZERWA 15 MINUT 10:30 – 10:45

  4. 10:45 – 13:00 Odruchy CZ. 1 – przedstawienie odruchu, jego funkcji i konsekwencji + 3 ćwiczenia/zabawy wspomagające integrację – 2,15 h (do 13:00 – przerwy obiadowej robimy minimum 6 odruchów)
    • Chwytny (pokazujemy ćwiczenia, panie robią to na palcach, samodzielnie)
    • Babkin (pokazujemy ćwiczenia, panie mogą ćwiczyć samodzielnie)
    • Moro (ćwiczą w parach)
    • Paraliżujący strach (pokazujemy ćwiczenia)
    • ochrony ścięgien (pokazujemy ćwiczenia, ewentualnie mogą spróbować się utrzymać przy odchyleniu do tyłu)
    • Babiński (pokazujemy ćwiczenia, ewentualnie moga chodzić na zewnętrznych/wewnętrznych krawędziach stóp)
  5. PRZERWA 30 MINUT 13:00 – 13:30

  6. 13:30 – 15:20 Odruchy CZ. 2 – przedstawienie odruchu, jego funkcji i konsekwencji + 3 ćwiczenia/zabawy wspomagające integrację – 1, 50 h (do 15:20 robimy 5 odruchów)
    • STOS (ćwiczą w parach),
    • ATOS (ćwiczą w parach),
    • pełzania (pokazujemy ćwiczenia),
    • Galant (ćwiczą samodzielnie)
    • Perez (ćwiczą samodzielnie)
  7. PRZERWA 15 MINUT 15:20-15:35

  8. 15:35 – 16:30 Studium przypadku – omówienie diagnozy dziecka, podzielenie się swoim doświadczeniem
  9. 16:30 – 17:00 Zakończenie, pytania od uczestników i wręczenie certyfikatów
5. METODY I MATERIAŁY

Forma warsztatowa polegająca na połączeniu wykładów wprowadzających wspieranych prezentacją, zdjęciami i filmami ilustrującymi omawiane zagadnienie z ćwiczeniami praktycznymi proponowanych zabaw i technik wspierania rozwoju dzieci.

6. EFEKTY

Po szkoleniu uczestnicy:

Będą wiedzieli:

  • czym są odruchy wczesnodziecięce i jaka jest ich rola w rozwoju dziecka,
  • w jaki sposób poszczególne odruchy wpływają na sferę motoryczną, poznawczą i emocjonalno-społeczną rozwoju człowieka,
  • jakie są objawy niezintegrowanych odruchów,
  • na co zwrócić szczególną uwagę analizując rozwój dziecka, jakie są czynniki ryzyka wystąpienia niedojrzałości neuromotorycznej,
  • jakie metody terapii odruchów są dostępne w Polsce.

Będą umieli:

  • rozpoznać objawy niezintegrowanych odruchów wczesnodziecięcych,
  • przeprowadzić badanie przesiewowe, które może być wskazaniem do wykonania pełnej diagnostyki,
  • stosować techniki wspierające rozwój neuromotoryczny dziecka,
  • dostosować aktywności i ćwiczenia do potrzeb i możliwości dziecka.

BIBLIOGRAFIA

  1. Goddard-Blythe S., Jak osiągać sukcesy w nauce, PWN.
  2. Goddard-Blythe S., Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych, PWN.
  3. Goddard-Blythe S., Odruchy, uczenie się i zachowanie, PWN.
  4. Giczewska A., Fenomen dotyku, Acentrum Szkolenia S. C.
  5. Sapolsky R. M., Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu, PWN.
  6. Van der Kolk B., Strach ucieleśniony, Czarna Owca.