Odruchy wczesnodziecięce – Wrocław
Plan szkolenia
1. NAZWA SZKOLENIA
Odruchy wczesnodziecięce a rozwój dziecka – wpływ na funkcjonowanie i codzienne wyzwanie
2. CELE SZKOLENIA
- Poznanie korelacji pomiędzy ośrodkowym układem nerwowym a odruchami wczesnodziecięcymi.
- Zrozumienie roli odruchów wczesnodziecięcych, omówienie ich znaczenia w rozwoju człowieka.
- Poznanie konsekwencji wynikających z niezintegrowanych odruchów i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie.
- Identyfikacja objawów niezintegrowanych odruchów.
- Poznanie dostępnych w Polsce metod terapeutycznych ukierunkowanych na integrację odruchów.
- Wzbogacenie warsztatu pracy o praktyczne zabawy i ćwiczenia wspierające proces terapii.
3. ODBIORCY
- studenci kierunków pedagogicznych
- nauczyciele
- pedagodzy
- terapeuci
4. PLAN SZKOLENIA
- 8:00- 10:00 Układ nerwowy, neuroplastyczność, hierarchiczna budowa mózgu – 2 h
- 10:00 – 10:30 Diagnoza odruchów, metody terapii dostępne w Polsce, kwestionariusz przesiewowy – 30 min.
- 10:45 – 13:00 Odruchy CZ. 1 – przedstawienie odruchu, jego funkcji i konsekwencji + 3 ćwiczenia/zabawy wspomagające integrację – 2,15 h (do 13:00 – przerwy obiadowej robimy minimum 6 odruchów)
- Chwytny (pokazujemy ćwiczenia, panie robią to na palcach, samodzielnie)
- Babkin (pokazujemy ćwiczenia, panie mogą ćwiczyć samodzielnie)
- Moro (ćwiczą w parach)
- Paraliżujący strach (pokazujemy ćwiczenia)
- ochrony ścięgien (pokazujemy ćwiczenia, ewentualnie mogą spróbować się utrzymać przy odchyleniu do tyłu)
- Babiński (pokazujemy ćwiczenia, ewentualnie moga chodzić na zewnętrznych/wewnętrznych krawędziach stóp)
- 13:30 – 15:20 Odruchy CZ. 2 – przedstawienie odruchu, jego funkcji i konsekwencji + 3 ćwiczenia/zabawy wspomagające integrację – 1, 50 h (do 15:20 robimy 5 odruchów)
- STOS (ćwiczą w parach),
- ATOS (ćwiczą w parach),
- pełzania (pokazujemy ćwiczenia),
- Galant (ćwiczą samodzielnie)
- Perez (ćwiczą samodzielnie)
- 15:35 – 16:30 Studium przypadku – omówienie diagnozy dziecka, podzielenie się swoim doświadczeniem
- 16:30 – 17:00 Zakończenie, pytania od uczestników i wręczenie certyfikatów
PRZERWA 15 MINUT 10:30 – 10:45
PRZERWA 30 MINUT 13:00 – 13:30
PRZERWA 15 MINUT 15:20-15:35
5. METODY I MATERIAŁY
Forma warsztatowa polegająca na połączeniu wykładów wprowadzających wspieranych prezentacją, zdjęciami i filmami ilustrującymi omawiane zagadnienie z ćwiczeniami praktycznymi proponowanych zabaw i technik wspierania rozwoju dzieci.
6. EFEKTY
Po szkoleniu uczestnicy:
Będą wiedzieli:
- czym są odruchy wczesnodziecięce i jaka jest ich rola w rozwoju dziecka,
- w jaki sposób poszczególne odruchy wpływają na sferę motoryczną, poznawczą i emocjonalno-społeczną rozwoju człowieka,
- jakie są objawy niezintegrowanych odruchów,
- na co zwrócić szczególną uwagę analizując rozwój dziecka, jakie są czynniki ryzyka wystąpienia niedojrzałości neuromotorycznej,
- jakie metody terapii odruchów są dostępne w Polsce.
Będą umieli:
- rozpoznać objawy niezintegrowanych odruchów wczesnodziecięcych,
- przeprowadzić badanie przesiewowe, które może być wskazaniem do wykonania pełnej diagnostyki,
- stosować techniki wspierające rozwój neuromotoryczny dziecka,
- dostosować aktywności i ćwiczenia do potrzeb i możliwości dziecka.
BIBLIOGRAFIA
- Goddard-Blythe S., Jak osiągać sukcesy w nauce, PWN.
- Goddard-Blythe S., Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych, PWN.
- Goddard-Blythe S., Odruchy, uczenie się i zachowanie, PWN.
- Giczewska A., Fenomen dotyku, Acentrum Szkolenia S. C.
- Sapolsky R. M., Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu, PWN.
- Van der Kolk B., Strach ucieleśniony, Czarna Owca.