Dysleksja, czym jest, jak ją rozpoznać u swojego dziecka?

Dysleksja to temat, który od dawna budzi duże emocje i jest źródłem wielu nieporozumień. Podczas edukacji nauczyciele często spotykają się z uczniami, u których stwierdzono dysleksję, ale zrozumienie tej trudności nie zawsze jest właściwe, a podejście pracy z takimi uczniami jest obarczone wieloma mitami i wymaga świadomości i rozwiewania nieprawdziwych przekonań.


Źródło: https://pixabay.com/

Czym jest dysleksja?

Według Światowej Federacji Neurologów, to zaburzenie, które objawiają się trudnością w nauce czytania i pisania, mimo stosowania standardowych metod nauczania, przy inteligencji na poziomie co najmniej przeciętnym oraz w sprzyjających warunkach społeczno-kulturowych. Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. określa się jako „specyficzną trudność”, ponieważ jest ona dość wąskim zakresem, któremu nie towarzyszą zaburzenia z innych sfer. Można zauważyć, że u dzieci z dysleksją w rozwoju ruchowym odnotowuje się brak raczkowania, później też zaczynają mówić, następnie długo nie mają określonej dominacji ręki. Mogą charakteryzować się niezgrabnością ruchową, problemami z utrzymaniem równowagi, jazdą na rowerze, wiązaniem butów, zapinaniem guzików czy posługiwaniem się sztućcami. Często mają problemy z koncentracją uwagi, zabawami związanymi z precyzją oko-ręka, męczą się szybko podczas nauki.

Jakie są rodzaje dysleksji:

Dysleksja typu wzrokowego

Czyli zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej. Dzieci z typem dysleksji wzrokowej czytają szybko, ale po drodze popełniają wiele błędów, co w efekcie przyczynia się do braku umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem. Dzieci podczas czytania zgadują końcówki wyrazów, opuszczają słowa, litery. Mają tendencje mylenia liter do siebie podobnych (np. w- m, l – t, n – u s- z, g-o). Dzieci z dysleksją typu wzrokowego maja bardzo niezgrabne pismo, litery są nierówne, pochylone, nie mieszczą się w liniaturze.

Dysleksja typu słuchowego

Czyli problemy z pamięcią słuchową, trudności z przepisywaniem tekstu ze słuchu. W tym typie dysleksji zaburzeniu podlega głównie odbiór dźwięków mowy. Dzieci mają problem z odróżnieniem od siebie głosek, których brzmienie jest do siebie podobne fonetycznie. W tym przypadku mówi się o zaburzeniach słuchu fonemowego, który ma bardzo istotny wpływ na kształtowanie się mowy dziecka. Nie rozróżnia o podobnych do siebie słów jak dom-tom, mama-lama, lala-sala, tata-lata itp. Ma to swoje odzwierciedlenie podczas czytania i pisania, dziecko opuszcza głoski bądź je podwaja, opuszcza sylaby lub je zamienia.
Czytanie dziecka z dysleksją słuchową jest bardzo wolne, pozbawione rozumienia czytanego tekstu.
Dysleksja słuchowa to także trudność w nauce języków obcych, pisania testu ze słuchu, zapamiętywania treści wierszy, nauki tabliczki mnożenia, przedstawienia kolejności miesięcy.

Dysleksja mieszana

W tym przypadku mamy do czynienia z mieszanką obu powyższych dysleksji, ponieważ składają się na siebie zaburzenia wzrokowe oraz słuchowe.


Źródło: https://pixabay.com/

Jakie są przyczyny dysleksji?

Przyczyny dysleksji nie są jednoznaczne – istnieje kilka teorii i badań, które wskazują na różne przyczyny. Niektóre badania wskazują na to, że dysleksja jest zaburzeniem dziedzicznym. Rodzice z dysleksją często mają dzieci z podobnym zaburzeniem – istnieje wiele genów, które mogą do tego predysponować. Według niektórych badań prawdopodobieństwo dziedziczenia wynosi: nawet 60% dla trudności w czytaniu u dzieci, u których podobne zaburzenie występowało u rodziców i nawet do 80% w przypadku problemów z ortografią. Dysleksja ma podłoże w zmianach neurobiologicznych i dotyczy różnych obszarów w mózgu. Czyli istnieją więc dwie główne przyczyny dysleksji. Pierwszą z nich to uwarunkowania genetyczne, drugą mikrouszkodzenia lub opóźnienia w rozwoju układu nerwowego i okolic mózgu w czasie ciąży, czasie porodu oraz wieku niemowlęcym.

W literaturze wymienia się następujące koncepcje powstania zaburzeń związanych z dysleksją rozwojową:

  • koncepcja genetyczna,
  • koncepcja organiczna,
  • koncepcja hormonalna,
  • koncepcja fonologiczna,
  • koncepcja opóźnionego dojrzewania centralnego układu nerwowego,
  • koncepcja psychodysleksji koncepcja zaburzeń metabolizmu kwasów tłuszczowych.


Źródło:https://cudownedziecko.pl/baza-wiedzy/zdiagnozuj-dysleksje-nawet-zanim-dziecko-rozpocznie-nauke-szkolna/

Jak rozpoznać dysleksje u swojego dziecka?

Według profesor M. Bogdanowicz należy skonsultować się ze specjalistą, jeżeli występują nieprawidłowości z zakresu:

  • rozwoju motoryki małej i dużej
  • ➔ zaburzeń funkcji wzrokowych
  • ➔ zaburzeń koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • nabywania funkcji językowych (wadliwa wymowa, przestawienie głosek i/lub sylab, zamiana głosek np. ślimak – szlimak)
  • ➔ czytania oraz pisania (bardzo powolne czytanie, przekręcanie wyrazów, brak umiejętności czytania ze zrozumieniem, pisanie liter odbicia lustrzanego, pisanie wyrazów od prawej do lewej)
  • ➔ orientacji w czasie oraz przestrzeni (trudności w nazywaniu kierunków lewo, prawo, porach roku oraz dnia)

Ponadto warto zwrócić uwagę na:

  • trudności z przepisywaniem tekstu: pomijanie liter, mylenie liter podobnych (b-g, d-b, p-d) pisanie liter w lustrzanym odbiciu.
  • słaba pamięć sekwencyjna: np. dziecko nie potrafi wymienić po kolei miesięcy
  • trudność w nauce wierszy i rymowanek
  • trudności z wykonaniem więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie
  • przekręcanie wyrazów
  • niezgrabny charakter pisma
  • mylenie przyimków — pod, nad, od, do itp.
  • zaburzenia pamięci wzrokowej
  • niesprecyzowana lateralizacja
  • problemy z orientacją kierunkową: mylenie prawej i lewej strony
  • trudności w nauce godzin na zegarze
  • problemy z wyobraźnią przestrzenną: trudności z figurami przestrzennymi lub osią liczbową

Zanim ocenisz:

  • dysleksja to nie po prostu problemy z czytaniem
  • dysleksja nie jest wynikiem braku inteligencji lub lenistwa
  • dzieci z dysleksja nie są introwertykami, one mają często niskie poczucie własnej wartości
  • dzieci z dysleksja są bardzo wrażliwe na otaczający je świat
  • dysleksji nie można „wyleczyć”
  • dzieci z dysleksją maja bardzo rozwiniętą wyobraźnię
  • uczniowie z dysleksją mogą nauczyć się poprawnie pisać ( dzięki odpowiednim metodom i narzędziom mogą osiągać sukcesy w pisaniu. Kluczem jest indywidualne podejście, korzystanie z technologii wspierających (jak korektory tekstu) oraz systematyczna praca nad rozwijaniem umiejętności.)
  • dzieci z dysleksją maja ponadprzeciętna intuicję
  • dysleksja nie występuje tylko w językach z trudną ortografią

Ważna jest wczesna diagnoza, by ustanowić szanse na wyrównanie braków edukacyjnych i zapobiec fobiom szkolnym, zaburzeniom nerwicowym, niechcianym zachowaniom autoagresyjnym.

Ważna jest wczesna diagnoza, by ustanowić szanse na wyrównanie braków edukacyjnych i zapobiec fobiom szkolnym, zaburzeniom nerwicowym, niechcianym zachowaniom autoagresyjnym.

Natalia Pośpiech
Pedagog, Terapeuta Integracji Sensorycznej, Terapeuta ręki, Terapeuta TUS